Cariere ABM

Parteneri ABM

















Marci celebre




  IKEA  sau  drumul  de  la  o  cutie  de  chibrituri  la  topul  celor  mai  bogati  oameni  din  lume

In primavara acestui an, in Bucuresti un nou magazin isi va deschide portile si va intampina cu drag o multime de curiosi veniti sa cunoasca inca un mit comercial al occidentului. De data aceasta nu este vorba despre un hipermarket ce reuneste produse alimentare, imbracaminte, cosmetice si electrocasnice, ci despre magazinul IKEA, care ofera clientilor sai mobilier, decoratiuni si accesorii pentru locuinte, cu un design specific, inovator si la preturi accesibile.

Povestea celebrei companii suedeze a inceput intr-un mod cu totul surprinzator, daca ne gandim la succesul pe care il are astazi, la cifra de afaceri de 17,5 miliarde de euro atinsa in anul fiscal 2006 si la cele 450 de milioane de vizitatori anuali ai magazinelor din aceasta retea. In urma cu 64 de ani, in 1943, un adolescent suedez pe nume Ingvar Kamprad, din Smaland, Suedia, a pus pe picioare o mica “afacere”, cumparand chibrituri din Stockholm si vanzandu-le vecinilor sai la preturi bineinteles mai ridicate. Folosind banii primiti de la tatal sau pentru continuarea studiilor, inventivul suedez de numai 17 ani a continuat sa investeasca, deschizand o companie al carei obiect de activitate este prea putin legat de ceea ce inseamna astazi IKEA: vindea, cu ajutorul unui catalog, o gama foarte variata de produse (de la stilouri si potofele pana la bijuterii si ceasuri), cu comanda prin posta si livrare cu ajutorul….camionului de lapte din localitatea natala. Si de aici pana la pozitia ocupata in Top 10, printre cei mai bogati oameni din lume, drumul lui Ingvar Kamprad nu a fost lipsit de aventuri.

Denumirea companiei este un acronim, reunind initialele prenumelui si numelui sau, al numelui orasului parintilor lui (Elmtaryd) si al satului in care a copilarit (Agunnaryd).
 
De la stilouri si alte obiecte, Ingvar a ajuns sa vanda mobila fabricata in atelierele locale. Aceasta a avut succes in prima faza, dar ulterior a inceput sa piarda teren datorita concurentei puternice si faptului ca IKEA nu avea inca proprii designeri de mobilier. Acestia au fost angajati la mijlocul anilor ’50 si IKEA a devenit o marca de succes specializata in produse de mobilier. Primul magazin s fost deschis in Almhult, in apropierea zonei in care Ingvar isi incepuse afacerea cu chibirturi. Cu timpul, reteaua s-a extins, ajungand sa numere 221 de magazine care functioneaza in sistem de franciza. Cel mai mare este cel din Stockholm, Suedia, infiintat in 1965.

In Romania, magazinul IKEA va fi deschis in zona Baneasa, va avea o suprafata de 26.000 de metri patrati si va fi o investitie de peste 25 milioane de euro, incluzand aici constructia si amenajarea magazinului. Pe piata romaneasca, compania este prezenta la nivel de reprezentanta, achizitionand mobila de la circa 40 de furnizori. Compania detine in Romania si o divizie de productie, Swedwood, si a anuntat constructia unei noi fabrici, in orasul Gura Humorului. La deschidere, vor lucra pentru magazinul din Baneasa aproximativ 420 de persoane. Angajarile continua!

Cateva cuvinte merita spuse si despre elementele definitorii ale acestei marci. Initial, culorile reprezentative pentru mica afacere au fost rosu si alb; in spirit suedez, aceasta au fost schimbate in timp in galben si albastru. Inca un element care caracterizeaza stilui IKEA este reprezentat de transportul si depozitarea produselor, urmarindu-se utilizarea cat mai eficienta a spatiului. El sunt impachetate in ambalaje plate, fiind dezasambalte si astfel nu necesita un mijloc de transport special care ar ridica implicit costul produsului. El este pur si simplul transportat la locuinta cumparatorului cu autoturismul personal si asamblat acolo, de catre noul proprietar, pe baza instructiunilor foarte clare si simple. Pe langa beneficiul economic, vizibil, adus de aceasta modalitate de ambalare transport si asamblare ( mentinerea preturilor la un nivel scazut, neincarcarea lor cu costuri auxiliare de transport si montaj), exista si un beneficiu implicit, in plan psihologic: cumparatorul are satisfactia propriei muncii, a lucrului bine facut de catre el, fara ajutor specializat.

Dar cum s-a ajuns la ideea aceasta a impachetarii produselor in ambalaje plate? Intamplarea a facut ca un angajat sa scoata picioarele unei mese pentru a o transporta mai usor la domiciliul unui client si astfel s-a ajuns la aceasta modalitate de prezentare a produsului.
 
Datorita designului atractiv, a gamei diversificate de produse adaptabile oricarui tip de locuinte si nu in ultimul rand a preturilor relativ scazute, magazinele IKEA atrag un numar urias de vizitatori. Efectele sociale ale acestui fapt nu sunt insa intotdeauna pozitive.

Spre exemplu, nu fiecare stat din SUA avea propriul magazin IKEA. Astfel erau atrasi cumparatorii din zonele de granita, din statele vecine si au fost impuse taxe speciale de care beneficiau evident statele pe treitoriul carora se aflau magazinele. Blocajele din trafic erau insa atat de mari in perioadele de deschidere a unui nou centru, de reduceri de preturi sau oferte promotionale, incat politia a fost nevoita sa inchida traficul in zona si sa redirectioneze circulatia (o astfel de situatie s-a intalnit in 2004, la deschiderea magazinului din Tempe, Arizona). Tot din cauza fluxului mare de clienti, zone verzi sau istorice au fost afectate de lucrari de constructie a spatiilor de parcare.

Deschiderea magazinului din Baneasa reprezinta cu siguranta o provocare pentru principalii competitori IKEA pe piata romaneasca, Mobexpert si Elvila. Asa ca noua, clientilor si viitorilor clienti, nu ne ramane decat sa asteptam patrunderea pe piata a acestei celebre companii si sa ne lasam surprinsi de ofertele speciale cu care putem spera ca vom fi rasfatati. Si sa speram, de asemenea, ca traficul din Bucuresti nu va deveni cu mult mai sufocant decat este deja!

 



Irina Furculesteanu, Content Manager  [2007-03-01]
Salveaza articolul | Recomanda unui prieten




Starbucks,  Next  to  Starbucks….Across  From  Starbucks! Discovering The World….of WarCraft Campaniile  de  promovare  Nike Marci  “celebre” Celebritatea    vinde |



    

Login Membri
User
Pass
Inscriere

Newsletter
Email

Cauta



cauta cu google



        Despre BOS       ABM Community       Parteneri       Harta Site       Contact 

© ABM Community 2004/5/6/7, Toate drepturile rezervate | IE 5, 800x600, 16b | JScript, PHP, MySQL | powered by xilviu