Cariere ABM

Parteneri ABM

















Arta succesului




  Cultura  organizationala  –  un  drum  spre  o  afacere  de  succes

In alegerea unui loc de munca, pe langa salariu si prestigiul firmei conteaza cu siguranta si modul in care compania respectiva isi trateaza angajatii, modul in care stie sa ii atraga, sa ii fidelizeze si sa le ofere sentimentul ca apartin unei organizatii puternice si ca sunt diferiti de ceilalti. La toate acestea contribuie cultura organizationala, care da tonul comportamentului, actiunilor, perceptiilor indivizilor si care ii indruma atunci cand trebuie sa decida ce este bun sau rau, frumos sau urat pentru organizatia din care fac parte.

 

In literatura de specialitate exista o multime de definitii ale culturii organizationale. Si totusi, parca nimeni nu a reusit sa redea atat de simplu si totusi atat de cuprinzator acest concept cum a facut-o Marvin Brower, fost director general la McKensey&Co.: “Cultura este modul in care se fac lucrurile aici la noi”. Aceasta definitie atat de informala sintetizeaza totalitatea valorilor, modurilor de gandire, conceptiilor, regulilor scrise si mai ales nescrise dintr-o institutie care reprezinta esenta ei din punct de vedere spiritual, care o diferentiaza de ceilalti si care se reflecta invariabil in modul de a interactiona al organizatiei cu partenerii, competitorii si mai ales cu clientii sai.

 

In momentul in care intri intr-o companie puternica, cu o cultura reprezentativa, este nevoie sa te adaptezi valorilor ei pentru a putea face fata noului loc de munca.

 

Intresant este modul in care cei de la Nike fac cunoscute miturile, legendele si istoria brandului: noilor angajati li se povesteste cum Phil Knight, atletul care a fondat compania, a inceput prin a vinde adidasi din portbagajul masinii sale.

 

Antrenorul sau si co-fondatorul companiei, Bill Bowerman, a reusit un experiment interesant: a turnat cauciuc in dispozitiul in care isi prepara “waffles” si asa a descoperit celebrul “waffle sole” al incaltarilor Nike. Ca sa se asigure ca acesta mostenire este pastrata asa cum trebuie, compania a creat un perete al aminitirilor intr-un magazin al sau din Oregon, duce noii angajati sa viziteze pista pe care antrena Bowerman si le cere oamenilor de vanzari sa spuna “povestea Nike” tuturor celor care le comercializeaza produsele.

 

Cultura organizationala nu se refera numai la fundamentarea si transmiterea unor valori in cadrul grupului, ci si la modul in care se comunica in firma respectiva, la atitudinea ei fata de schimbare, la coborarea managerilor de top “printre oamenii obisnuiti” sau la izolarea lor la un etaj superior, intr-un turn de fildes, la arta de a dezvolta un climat creativ, unde oamenii vin in fiecare dimineata cu mare drag. Si aici cel mai bun exemplu mi s-a parut cel al companiei IDEO. Ei sunt cei care au proiectat mouse-ul optic pentru Apple, tubul de pasta de dinti care sta “in picioare” pentru P&G si chiar balena-robot folosita in filmul “Free Willy”.

 

Evident ca toate acestea necesita creativitate si pentru ca cei de la IDEO vor sa ramana cea mai mare firma de product design din USA, au adoptat o solutie ingenioasa: ei isi incurajeaza oamenii sa se joace si sa se distreze pentru a rupe barierele de comunicare care ii impiedica sa isi exprime liber ideile. Astfel, sefi si subaltreni pot fi gasiti jucand minigolf sau organizand curse cu scaunele din birou pe holurile companiei. In felul acesta, fiecare simte ca este la fel de important si de liber ca si celalalt de langa el si “work doesn’t look like work”.

 
 

Dar ce facem cand vrem sa dezvoltam compania si sa o extindem intr-o tara unde valorile culturale sunt cum nu se poate mai diferite? Cheia se pare ca este compromisul.

Un exemplu celebru este cel al parcului de distractii Disneyland din Paris, considerat initial o insulta si o amenintare la adresa culturii franceze, fiind privit ca un simbol al vietii americane, atat de criticate, care va influenta negativ dezvoltarea copiilor din Franta. Apoi, pe parcursul recrutarilor si trainigurilor personalului francez, sindicatele au protestat fata de regulile stricte ale companiei, care impunea o tinuta obligatorie, considerata o amentintare pentru individualismul francez si afisarea unui zambet permanet. Pentru a-si putea desfasura activitatea in bune conditii, compania a ales sa apeleze la o serie de compromisuri, permitand angajatelor sa foloseasca rujul rosu si servirea vinurilor frantuzesti in restaurantele din Disneyland.

Si nu se stie inca daca este o gluma sau in restaurantele McDonald’s din Rusia chiar s-au introdus in meniu McVodka si McPickles!

 

Cultura organizationala este un concept care isi face loc incet, incet si in companiile autohtone, insa acestea au mult de recuperat in fata multinationalelor care vin in Romania cu o anumita mentalitate, cu o viziune asupra succesului cladita intr-un mediu economic stabil si competitiv. Si de multe ori chiar aceasta viziune ii face sa fie performanti, prin oamenii pe care ii selectioneaza si prin valorile pe care si le asuma. La acest nivel cultura organizationala poate face diferenta intre o companie de succes si una care se zbate sa surpavietuiasca.

 
 



Irina Furculesteanu, Content Manager  [2007-02-05]
Salveaza articolul | Recomanda unui prieten




Eustress  sau  distress?  Care  este  calea  spre  succesul  companiei  tale? Procesul  de  recrutare  –  un  act  indirect  de  vanzare Light’s  Golden  Jubilee  si  importanta  lui  pentru  Relatiile  Publice Relatiile   eficiente   cu   mass   media,   o   cale   spre   reusita? Fara   idee   de   vanzare,   adio   salut   !  Creativitate  cu  iz  de  succes |



    

Login Membri
User
Pass
Inscriere

Newsletter
Email

Cauta



cauta cu google



        Despre BOS       ABM Community       Parteneri       Harta Site       Contact 

© ABM Community 2004/5/6/7, Toate drepturile rezervate | IE 5, 800x600, 16b | JScript, PHP, MySQL | powered by xilviu